quarta-feira, 23 de fevereiro de 2011

MANUEL JOSÉ LOPES

Freixiosa: 1850- 1924

Mirandés: 
Manuel José Lopes, mais coincido por “Tiu Pepe” de la Freixenosa yé un berdadeiro lendairo ancontornable de las tradiçones gueiteiras de las Tierras de Miranda.
Naciu an 9 de Abril de 1850 na aldé de Freixenosa, ua poboaçon de l cunceilho de Miranda de l Douro.

Foto do Arquivo Fotográfico de Lisboa (1906). 
Arquivo Sons da Terra.
Popularizou-se nas Tierras de Miranda un lhaço cuja letra fui altarada pul “Tiu Pepe”, cul oubjetibo de maldezir dua bezina que le roubaba ls figos i que tenie por hábito armar spalhafates na aldé, cul nome de Arbilhano de Çamora, ó El Billano de Çamora. Fui tamien l'outor de la letra dun outro lhaço, antitulado “Balentina”, eigualmente dedicado a ua mulhier de Freixenosa qu'andaba dezindo que nun darie als beiladores la smola para fiesta de Santa Bárbela. Manuel José Lopes acumpanhou l grupo de pauliteiros (de Cunstantin) qu'an 1898 se çlocou la Lisboua, para participáren nas comemoraçones de l IV Centenário de l Çcubrimiento de l Camino Marítimo pa la Índia por Basco de la Gama. l “Tiu Pepe”, na sue quemunidade, marcou la época an que bibeu cun ua postura cultural i social que custitui un de ls mais segneficatibos aliçarces de la stória dessa mesma quemunidade i de la region an que la misma se ansere.

Manuel José Lopes faleciu an 8 de Dezembre de 1924.

*******
Português:
Manuel José Lopes, mais conhecido por “Tiu Pepe” da Freixiosa é um verdadeiro lendário incontornável das tradições gaiteiras da Terra de Miranda. Nasceu em 9 de Abril de 1850 na aldeia de Freixiosa, uma povoação do Concelho de Miranda do Douro.

Popularizou-se na Terra de Miranda um lhaço cuja letra foi alterada pelo “Tiu Pepe”, com o objectivo de maldizer de uma vizinha que lhe roubava os figos e que tinha por hábito armar barulhos na aldeia, com o nome de Arbilhano de Zamora, ou El Villano de Çamora. Foi também o autor da letra de um outro lhaço, intitulado “Balentina”, igualmente dedicado “a uma mulher de Freixenosa que andava dizendo que não daria aos dançadores a esmola para festa de Santa Bárbara. Manuel José Lopes acompanhou o grupo de pauliteiros (de Constantim) que em 1898 se deslocou a Lisboa, para participarem nas comemorações do IV Centenário do Descobrimento do Caminho Marítimo para a Índia por Vasco da Gama. o “Tiu Pepe”, na sua comunidade, marcou a época em que viveu com uma postura cultural e social que constitui um dos mais significativos alicerces da história dessa mesma comunidade e da região em que a mesma se insere.

Manuel José Lopes faleceu em 8 de Dezembro de 1924.